Scroll to top

De positieve effecten van Instagram AR Filters

Instagram AR Filters zijn te gebruiken als een nieuwe en originele online marketing-tool. De filters zijn te vinden op het instagram profiel van een merk of content creator en zijn voor iedereen te gebruiken in een Instagram Story. Je zou kunnen denken dat de filters puur alleen een mooi kleurtje hebben en af en toe een leuk of grappig effect, maar dit is zeker niet de enige manier hoe je de filters kan gebruiken. Steeds meer merken en content creators hebben hun eigen filters ter promotie van een product, collectie, format of met hun eigen branding erin. Hieronder heb ik een aantal voordelen van de filters op een rijtje gezet!

Het vergroten van je naamsbekendheid en het toenemen van sales

Doordat de naam van jezelf, het merk of een product in het filter en in de titel hiervan verwerkt kan worden, zal je deze altijd zien staan wanneer iemand het filter gebruikt heeft in een Instagram Story. Ook zie je altijd het account van het merk of de content creator erbij staan dat hieraan gekoppeld is. Hierdoor zullen niet alleen de mensen die het filter gebruiken maar ook alle mensen die het voorbij zien komen bij iemand anders direct de naam zien van het merk of de creator. Dit vergroot je naamsbekendheid. Ook nemen de aantal sales toe door het verwerken van AR in een merk of in een campagne. Het vergroten van de naamsbekendheid en het toenemen van sales met AR blijkt uit een onderzoek van Business Insider Intelligence.

Meer interactie met je doelgroep

Omdat de gebruikers deel uit kunnen maken van je merk zal het merk toegankelijker worden. De filters zijn een leuke manier van interactie met de volgers omdat je ook de persoonlijkheid achter je klanten kan zien.

Marketing tool om nieuwe klanten of volgers te bereiken

De filters hebben over het algemeen een hoge engagement en worden enorm veel gedeeld. Hierdoor zal er een nieuwe doelgroep of (potentiële) nieuwe klanten bereikt worden. Zij komen direct in aanraking met het merk of product als zij het filter via Instagram voorbij zien komen. Ook zal hierdoor de following van het account omhoog gaan.

Originele manier van campagnes opzetten

De filters worden tegenwoordig ook ingezet bij verschillende online campagnes. Je zou bijvoorbeeld een winactie kunnen koppelen aan het filter. Ook in de influencer marketing campagnes zie je de filters vaak terug komen. De click through rates van AR ads liggen 300% hoger en de video completion rate 46% hoger dan een reguliere videoadvertentie. Consumenten worden meer aangetrokken tot AR advertenties waardoor deze dus ook gunstiger zijn dan normale advertenties voor merken. Dit blijkt uit een onderzoek van OmniVirt.

Verbeterde klantervaring

Doordat klanten producten eerst kunnen proberen (denk bijvoorbeeld aan het uitproberen van lippenstift kleuren) of wanneer zij een bijpassende filter kunnen gebruiken in combinatie met een aankoop heeft de klant vaak een verbeterde ervaring met het merk.

 

Zelf ook een filter voor je Instagram account of merk? Of benieuwd naar wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Bekijk ons portfolio van Instagram AR Filters

Meer blogs

________

Meer blogs

________

Let's Talk

Get in touch